Wanneer breng je serieus slecht nieuws naar buiten? Als er ander groot nieuws dat jouw bericht ruimschoots overschaduwt. Die les heeft de Europese vliegtuigbouwer Airbus ter harte genomen.

Airbus is akkoord gegaan met een megaschikking van 3,6 miljard euro in een omkopingszaak, zo maakte justitie in Frankrijk vrijdag bekend. Met de boete koopt het luchtvaartconcern verdere vervolging wegens de corruptie af.

Airbus schikt met openbaar aanklagers in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Die landen beschuldigen het bedrijf ervan in zestien landen via tussenpersonen steekpenningen te hebben betaald om contracten voor vliegtuigen binnen te slepen. Het Openbaar Ministerie van Frankrijk stelt dat Airbus op die manier zijn winst met ruim 1 miljard euro op illegale wijze heeft opgekrikt.

De boete, waarvoor Airbus eerder deze week al een voorziening trof, werd bekendgemaakt tijdens een zitting waar een Franse rechter zijn fiat voor de boete moest geven. De schikking geldt als een van de grootste ooit in een omkopingszaak.

Toch zou verdere vervolging Airbus duurder kunnen komen te staan, omdat het bedrijf dan kan worden uitgesloten van lucratieve overheidsopdrachten in de VS en de Europese Unie.

Boeing is al €17 miljard kwijt aan de 737 MAX

Dat Airbus de zaak juist afrondt, is niet vreemd. De enorme schikking van 3,6 miljard euro maakt immers minder indruk, afgezet tegen een ander miljardenbedrag dat deze week naar buiten kwam.

Het Amerikaanse Boeing, de grootste concurrent van Airbus, meldde dat het bedrijf al 18,6 miljard dollar aan kosten heeft gemaakt vanwege het debacle met de 737 MAX. Omgerekend komt dat neer op 17 miljard euro.

Alle toestellen van het type 737 MAX staan al sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond na twee crashes met dit type vliegtuig in korte tijd. De kostenpost van 18,6 miljard dollar betreft volgens Boeing onder meer compensatiebetalingen aan luchtvaartmaatschappijen.

De productie van de 737 MAX ligt al maanden stil, terwijl dit het best verkochte model van Boeing was.

Bij de dodelijke crashes met de 737 MAX kwamen in totaal 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, waren vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte.

De crisis met de 737 MAX kostte in december de kop van Boeing-topman Dennis Muilenburg. Hij is opgevolgd door David Calhoun.

In een toelichting op jaarcijfers erkende Calhoun eerder deze week dat er nog veel werk moet gebeuren. De focus ligt op het terug in dienst brengen van het toestel. Onlangs verklaarde de topman dat hij medio dit jaar op goedkeuring van de luchtvaartautoriteiten voor de 737 MAX rekent.

LEES OOK: Boeings nieuwe CEO krijgt een bonus van $7 miljoen als hij de 737 MAX weer in de lucht krijgt – structureel probleem is dat de motoren voor onbalans zorgen